KERTAS PROGRAM SEKOLAH LESTARI ANUGERAH ALAM SEKITAR
PENGURUSAN
1.0 PENGENALAN
Sekolah merupakan tempat paling tepat untuk membentuk generasi masa hadapan
yang
menghargai alam sekitar. Ini kerana hanya di sekolahlah keperibadian dan
persepsi manusia terhadap alam sekitar dapat dibentuk atau dicorakkan.
Apabila sudah
dewasa atau keluar dari alam sekolah, seorang manusia akan lebih sukar
untuk dididik
seperti kata pepatah “Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya”. Sekolah-sekolah
di PERAK
telah mula menerapkan usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
dalam kalangan
pelajarnya dan mewujudkan generasi masa hadapan yang menghargai alam
sekitar.
Justeru , bagi menghargai usaha murni pihak sekolah ini maka satu bentuk
pengiktirafan diberikan kepada pihak sekolah.
2.0 VISI DAN MISI
VISI : SHUMEL
MENGAMALKAN BUDAYA LESTARI SEPANJANG MASA
MISI: SELURUH
WARGA SEKOLAH MENZAHIRKAN KEPRIHATINAN TERHADAP KELESTARIAN ALAM SEKITAR
MELALUI;
2.1 Amalan Pentadbiran dan Pengurusan
2.2 Pelaksanaan P&P di dalam dan luar bilik darjah
2.3 Aktiviti kokurikulum
2.4 Program Penghijauan
3.0: MOTTO
“WE CARE WE
SHARE”
4.0 TUJUAN / OBJEKTIF
4.1
memupuk nilai murni alam sekitar pada kalangan warga sekolah
4.2 meningkatkan tahap kesedaran warga sekolah
mengenai kepentingan pemeliharaan
dan pemuliharaan alam sekitar
4.3 menggalakkan warga sekolah melaksanakan
aktiviti mesra alam dengan berkesan
4.4 meningkatkan kerjasama antara sekolah dengan
masyarakat dalam menjayakan pendidikan Alam sekitar
4.5mewujudkan suasana sekolah yang kondusif bagi
melahirkan warga sekolah yang
mempraktikkanamalan hidup
bestari
5.0 JAWATANKUASA
PROGRAM
Jawatankuasa Induk
5.1 Pengerusi : TH HOD
B YAHAYA
PENGETUA KANAN SMK HUTAN MELINTANG
Timb. Pengerusi : TH ROSLAIN B OMAR
PK Pentadbiran
Naib Pengerusi : En Rajendra a/l Vellupillai(PKHEM)
En Mahzani b Amir(PK KOKU)
PH Norizan bt Salim(PK Petang)
Jawatankuasa Pelaksana
Penyelaras : PH
Norizan bt Salim
Setiausaha : Pn Sharifah Mahani bt Ibrahim
Bendahari : Pn
Farahwahida bt Abd Jalil
Pen. Bendahari : En Miswan
b Abdullah
Juru Odit 1 : Pn
Junainah bt Mohamad
Juru Odit 2 : En
Kamshuri b Kadir
AJK
Semua Ketua Panitia Mata Pelajaran
Semua Guru Kelas
Semua Guru MP
Semua Kakitangan
Semua Pelajar
5.0 SASARAN
SELURUH WARGA SEKOLAH
6.0 JANGKAMASA PELAKSANAAN
2011 – 2012
7.0 ANGGARAN BELANJAWAN
Bil
|
Komponen
|
Anggaran (RM)
|
1
|
Pengurusan
|
2797.00
|
2
|
Kurikulum
|
1733.00
|
3
|
Kokurikulum
|
|
4
|
Penghijauan
|
13,365.70
|
Jumlah
|
8.0 SUMBER KEWANGAN
Peruntukan Program Lestari Sekolah;
RM10000
Peruntukan PCG P.Moral
Peruntukan PCG Sivik dan Kewarganegaraan
9.0 PELAKSANAAN PROGRAM – Rujuk lampiran
.10 PENUTUP
Program SEKOLAH LESTARI Anugerah Alam sekitar merupakan program tahunan yang
disambut di seluruh Malaysia dan seharusnyalah program seumpama ini turut
dapat dirasai oleh warga Perak di mana jua mereka berada. Anugerah LESTARI
diharap dapat menjadi pemangkin kepada penerapan usaha pemeliharaan dan
pemuliharaan alam sekitar untuk mewujudkan persekitaran sekolah lestari dan seterusnya
melahirkan generasi masa hadapan yang menghargai alam sekitar.
AJK PELAKSANA
BIL
|
Perkara
|
PERINCIAN TUGAS
|
1
|
JK Perasmian Sekolah Lestari
|
-
merancang
dan melaksanakan majlis pelancaran
Sekolah Lestari
-
melancarkan Aktiviti Kempen Kitar Semula
|
2
|
JK Disiplin Lestari
|
-
Mewujudkan
peraturan/disiplin sekolah yang berkaiatan dengan alam sekitar
-
Mempamerkan
peraturan tersebut di tempat yang sesuai
|
3
|
INFO DAN SEBARAN MAKLUMAT
|
|
Brosur Sekolah & Pamplet
|
-
mencari
maklumat alam sekitar dan memasukkan ke dalam brosur sekolah
-
menyebarkan
mesej alam sekitar melaui dokumentasi/poster
|
|
Papan Kenyataan
|
-
menyediakan
sudut maklumat alam sekitar di bilik darjah/kawasan tertentu sekolah
-
merancang
dan memaparkan maklumat alam sekitar dalam Sudut maklumat Alam Sekitar pada
papan kenyataan Persatuan/Uniform/kelab
-
Memastikan maklumat sentiasa terkini
|
|
Pusat Sumber sekolah
Pn Rozawati bt Che Yahaya(K)
JK PSS
|
-
Mewujudkan dan memantapkan koleksi bahan bacaan ,
rujukan dan multimedia alam sekitar di pusat sumber sekolah
|
|
Bilik Gerakan Sekolah
|
-
Menyediakan
sudut maklumat alam sekitar di bilik gerakan
-
Mencari bahan berkaitan dan pamerkan
-
Pastikan maklumat sentiasa terkini
|
|
Multimedia
|
-
Menyediakan
tapak web khas untuk alam sekitar
-
Mengambil
maklumat aktiviti sekolah lestari daripada komponen sekolah lestari
-
Membantu
su laporan menyediakan bahan laporan pelaksanaan program lestari dalam bentuk
persembahan
|
|
Buletin
|
-
merancang
dan menyediakan bahan /maklumat alam sekitar/aktiviti program lestari dan
dimuatkan ke dalam bulletin sekolah
-
menerbitkan
bulletin khas alam sekitar dan menyebarkan kepada warga sekolah dan
masyarakat setempat
|
|
Ceramah/bengkel/seminar/lawatan
|
Merancang
aktiviti yang berkaitan dengan alam sekitar untu warga sekolah dan
menjadualkan aktiviti tersebut
Mempastikan
aktivit berjalan seperti yang dirancang
|
|
Perhimpunan
|
Menyebarkan
mesej alam sekitar dalam perhimpunan
|
|
4
|
PERAKAM PERISTIWA
|
Merakamkan
semua aktiviti/projek yang berkaitan dengan alam sekitar sebelum majlis
pelancaran dan selepas aktiviti dijalankan
Memastikan
semua peristiwa yang dirakamkan mempunyai tajuk aktiviti /tarikh/tempat
|
5
|
JK Sistem PEMANTAUAN
|
-
Mempunyai
kaedah tersendiri untuk memantau pelaksanaan strategi dan pelan tindakan
-
Membangunkan system audit dalaman
-
Mencari
pendekatan dan langkah memastikan kelestarian program
-
Merujuk
tanda aras dengan sekolah lain yan g berjaya dalam dan luar negeri
|
6
|
JK Sistem
Pelaporan
1. YM Raja Normah bt Raja Hassan(K)
2. Pn Sharifah Mahani bt ibrahim
3. En Ahmad Shaufi b Masron
4 En Azizan b Hj Mohd Isa
|
-
menyediakan
sistem laporan kemajuan program dan aktiviti yang disahkan pengetua sekolah
-
Memajukan laporan kepada sekretariat kebangsaan
-
Menunjukkan kreativiti dalam persembahan pelaporan
|
6
|
JK SIJIL DAN PENGHARGAAN
|
Menyediakan sijil penghargaan untuk warga sekolah yang
terlibat dalam setiap aktiviti alam sekitar
|
7
|
JK Pengajaran
& Pembelajaran Alam Sekitar Merentas Kurikulum
|
-
merancang
dan melaksanakan sukatan/rancangan tahunan bertemakan alam sekitar bagi mata
pelajaran yang sesuia
-
melaksanakan
Modul Alam Sekitar merentas Kurikulum untuk rancangan P&P Alam Sekitar
merentas Kurikulum
-
menganjurkan
program/bengkel/seminar untuk mendedahkan pendidikan alam sekitar kepada
guru.
-
Penubuhan
stesen pembelajaran yang sesuai dengan subjek
-
Menyediakan
laporan panitia untuk memastikan guru panitia melaksanakan pendidikan alam
sekitar merentasi kurikulum menggunakan format yang disediakan
|
8
|
JK Pembentukan JARINGAN
DALAM DAN LUAR
|
Mewujudkan hubungan dua hala dan
kerjasama dengan pihak berkepentingan di luar sekoloah untuk melaksanakan program SLAAS
Merancang aktiviti bersama masyarakat setempat untuk meningkatkan
kesedaran alam sekitar
Melaksanakan aktiviti jaringan
Melaporkan aktiviti jaringan
|
9
|
JK Amalan 3K
|
|
KECERIAAN 3K
Kelas
1.
PH SAFFIAH BT BUYONG(K)
2.
Pn Noor Azlina bt Sulong
3.
Semua PenyelarasTingkatan
4.
Semua Guru Kelas
5.
En Ramli
|
-
memilih nama flora/fauna yang sesuai untuk kelas
berdasarkan tahap tingkatan
-
menempah
tanda nama kelas yang telah dipilih
-
memastikan
nama kelas dipasang sebelum sesi persekolahan tahun 2012 bermula
-
memastikan
sudut maklumat Alam sekitar diwujudkan dalam setiap kelas
-
mewujudkan
sudut kitar semula dalam setiap kelas
-
memastikan kelas mengamalkan amalan 3K
-
memantau
amalan 3K diamalkan mengikut program Lestari
|
|
Luar Bangunan
|
-
memilih mural yang sesuai bertemakan alam sekitar
untuk dibuat pada luar bangunan
|
|
Bilik-Bilik
khas
Semua Ketua
Panitia yang ada bilik khas/bengkel
|
-
memastikan maklumat alam sekitar dipamerkan
-
menggunakan
kreativiti untuk menghias bilik khas dengan unsur unsur alam sekitar
bersesuaian dengan bilik
|
|
10
|
JK Pelupusan Sisa pepejal
|
-
Merancang,
mengurus dan memantau pelupusan sisa buangan berbahaya/toksik
-
memastikan
pihak pengusaha kantin melaksanakan amalan mesra alam dan menguruskan
pelupusan bahan buangan secara terancang
-
|
11
|
JK Kitar Semula
1. En Mohd
Ismail b Shahlan(K)
2. En Gunasilar
a/l Munusamy
|
-
merancang
dan melaksanakan program Kitar semula
-
mengadakan
Kempen Kitar Semula semasa majlis Pelancaran Sekolah Lestari
|
12
|
JK Tajaan dan
Sumbangan
Pn Suzana bt Panut(K)
Cik
Parameshwary a/p Rama Krishnan
En Chooi Kim Wai
En Muhammad b Yakob
|
-
membuat surat
permohonan tajaan
-
Mendapatkan tajaan daripada syarikat/organisasi/badan berkanun
|
KRITERIA
PENGHAKIMAN
1 Anugerah lestari
1.1 Memenuhi
kesemua kriteria penghakiman (memperolehi jumlah markah tertinggi
bagi kategori
No.2 dan No.5)
1.2 Markah Bonus
• Elemen khas
seperti sekolah melakukan sesuatu atau projek atas inovasi,
inisiatif dan
kreativiti sendiri yang melibatkan masyarakat setempat selain
daripada warga
sekolah. (Mempunyai rekod atau laporan untuk dirujuk)
• Temurah
Pengetua/Gurubesar, guru dan pelajar mengenai kesedaran dan
komitmen terhadap
alam sekitar.
2. Pengurusan
Alam Sekitar Terbaik
2.1 Misi
• Wujud unsur
alam sekitar di dalam misi sekolah.
2.2 Organisasi
• Menubuhkan
jawatankuasa penyelaras yang terdiri daripada pentadbir, ahli
PIBG, guru, staf
sokongan dan wakil pelajar.
• Kekerapan
mesyuarat ; mempunyai fail dan minit untuk dirujuk.
2.3 Strategi dan
Pelan Tindakan Pelaksanaan
• Perancangan
Program dan Aktiviti
-Menyebarkan
mesej alam sekitar dalam perhimpunan dan papan
kenyataan
-Koleksi bahan
bacaan, rujukan dan multimedia alam sekitar di pusat
sumber sekolah.
-Mengadakan dan
mengimpelentasikan peraturan sekolah yang
berkaitan alam
sekitar.
- Memberi
pengiktirafan kepada individu atau kumpulan yang
menyumbang dan
terlibat secara aktif dalam melaksanakan program
pendididkan alam
sekitar.
• Sistem memantau
pelaksanaan strategi dan pelan tindakan
• Sistem laporan
kemajuan yang boleh dikemukakan kepada Jawatankuasa
Penilai.
i) Jenis aktiviti
dan tarikh pelaksanaan
ii) Jawatankuasa
penganjur
iii) Penglibatan
warga sekolah/masyarakat setempat
iv) Komen
pencapaian
v) Mesyuarat post
mortem
3. Aktiviti
Kesedaran Alam Sekitar Terbaik
3.1 Program atau
aktiviti yang berkaitan pendidikan alam sekitar.
• Gotong-royong
• Program
Penggalakan Penanaman Pokok seperti Taman Angkat, Program 1
Pelajar 1 pokok;
dsb
• Program Khas
seperti Hari Kitar Semula, Hari Bumi, Minggu Alam Sekitar
Malaysia; dsb
• Seminar,
ceramah, pameran, bengkel kepada pelajar, guru dan kakitangan
• Lawatan sambil
belajar, kem alam sekitar dan kembara ke tempat yang
bercirikan alam
sekitar
• Menganjurkan
permainan/sukan yang bertemakan alam sekitar seperti
Enviro-Hunt,
Larian Hijau dsb
• Penyertaan
pertandingan luar sekolah berkaitan alam sekitar, misalnya
melukis, mewarna,
esei, puisi, debat, drama, mencipta barangan kitar
semula dsb.
*(Aktiviti dan
program direkod sebagai bahan rujukan)
4. Penghijauan Sekolah Terbaik
4.1 Amalan 5R (Rethink, Reduce, Repair, Reuse, Recycle)
• Menggunakan
kertas depan dan belakang
• Pengasingan
sampah
• Menggunakan air
hujan untuk siram pokok dsb
• Baja kompos dari
sisa makanan dan tumbuhan
4.2 Pengurusan
Sumber
•Penjimatan air
dan letrik
• Cara saranan ;
notis, papan kenyataan, poster, pengumuman dsb
* (Bil bulanan
disimpan untuk rekod perbandingan)
4.3 Penghijauan
Taman
• Rekabentuk dan
konsep taman serta peranan pokok misalnya, Taman Sains,
Taman Herba,
Taman Kaktus dsb
• Ada keterangan
dan fungsi pokok
• Pelabelan pokok
dengan nama saintifik & tempatan
• Penggunaan baja
organik
5. Kebersihan Dan
Keindahan Persekitaran Sekolah
5.1 Kebersihan
persekitaran sekolah
• Lanskap
• Longkang
• Kaedah pengurusan
sampah
• Tempat pengurusan
sampah
• Memanfaatkan
tempat pengasingan sampah
5.2 Keceriaan
bangunan sekolah
• Keadaan cat
• Mural yang
menarik atau berkaitan dengan alam sekitar
5.3 Tahap
kebersihan kantin
• Pengurusan sampah
di tempat memasak dan pengasingan sampah
• Peralatan
memasak, pinggan mangkuk dsb
• Penggunaan bekas
makanan untuk pelajar – tidak menggunakan styrofoam
• Kaedah mengawal
serangga seperti lalat dan lipas
• Kebersihan
perparitan di kawasan kantin
5.4 Tahap
kebersihan tandas
• Tiada pencemaran
bau
• Lantai bersih dan
kering
• Sinki bersih dan
tiada kesan kotoran
• Mangkuk tandas
yang sempruna dan bersih
• Tiada
penyalahgunaan tandas (vandalism)
• Peralatan tandas
yang lengkap dan selesa (contoh; baldi, gayung, sabun)
• Bakul sampah yang bersih
No comments:
Post a Comment